Osteopathie voor paarden en honden

Osteopathie is een manuele behandelingsmethode die tot doel heeft de normale (gezonde) situatie in het lichaam te herstellen. De therapeut gaat op zoek naar lesies (blokkaden, spanningen) en behandelt deze met zijn/haar handen. Het hele lichaam wordt onderzocht en indien nodig behandeld. De osteopathie richt zich dus niet alleen op de zone die klachten geeft, maar ook op andere lichaamsdelen die mogelijk de onderliggende oorzaak zijn van pijn/stijfheid elders in het lichaam. De wervelkolom speelt hierin een zeer grote rol. De osteopaat bezit een heel scala aan manuele technieken om blokkaden en/of spanningen weg te nemen, waarna het lichaam zich kan herstellen.

De osteopaat heeft een uitstekende kennis van de anatomie van het paarden respectievelijk hondenlichaam, en weet welke problemen (via neurologische / fasciale weg) terug te voeren zijn op bepaalde andere lichaamsdelen. Tevens zal de osteopaat verbanden kunnen leggen met eventuele onderliggende oorzaken van de lichamelijke problemen, zoals bijvoorbeeld een slecht passend zadel of verkeerde voeding.

Voor meer informatie over osteopathie, klik hier.

Aangezien de dierosteopathie in deze praktijk wordt uitgevoerd door een ICREO-gecertificeerd dierosteopaat die tevens dierenarts is, zal bij het onderzoek van elk dier ook steeds de algehele conditie en gezondheid worden beoordeeld.

Lees verder over wat osteopathie voor paarden kan betekenen onder paardenosteopathie.

Informatie over osteopathie voor honden is beschreven onder hondenosteopathie.